torstai 14. marraskuuta 2013

Monisivuinen asiakirja osa I sisältö

Laaditaan tämän kaltainen kirjanen Wordillä.

NOUDATA OHJEITA KOHTA KOHDALTA

1. Kirjota ensin teksti: Opettajien kysymyksiä somen ja netin opetuskäytöstä tai ota se täältä. Korjaa kirjoitusvirheet sitä mukaa, kun niitä huomaat.

Muotoile mallin mukaan. Käytä tyylejä.

2. Leipäteksti on tyyliä Normaali



Valitse ensimmänen kappale ja laita siihen seuraavan tapaiset asetukset fontille (fontin värin ja koon voit valita itse):

Sitten nämä asetukset kappaleelle:

Päivitä Normaali tyyli vastaamaan äskeisiä asetuksia:

3. Muokkaa Ylätunniste tyyli (on oletus tyyli) standardin mukaiseksi:

Muotoile kappaleasetukset, mallin mukaan:



Tyhjennä sarkaimet:


Kirjoita ylätunniste paikoilleen:


4. Kirjoita alatunniste: Alkuperäinen teksti: Anne Rongas, Muokkaus ja taitto: Oma Nimesi. Huolehdi, että alatunniste sopii yhteen muun asiakirjan fonttien ja värien kanssa:



5. Määrittele otsikko tyylit seuraavasti kaksoispisten jälkeen oleville teksteille:



Otsikko 1: Opettajien kysymyksiä somen ja netin  opetuskäytöstä
Otsikko 1: Taloudellinen näkökulma
Otsikko 2: Miten on varaa tuottaa nettiin materiaalia?
Otsikko 2: Kuka maksaa tehdyistä materiaaleista?
Otsikko 1: Mistä aika?
Hienovarainen: Millä ajalla tämän kaiken tai edes osan ehtii opiskelemaan ja sisäistämään ja valitsemaan olennaisen? (Se vuoden virkavapaa ei olisi hullumpi...)
Otsikko 2: Millä ajalla ehtii käyttää tunnilla mielekkäästi TVT:tä?
Hienovarainen:  Esim. solu- ja perinnöllisyystieteen kurssilla opettajajohtoista opettamista tarvitaan enemmän kuin esim. ympäristöekologian kurssilla.
Otsikko 1: Hyöty
Otsikko 2: Oppimisympäristöä pitää laajentaa. Mitä hyötyä tästä on meille juuri nyt? 
Otsikko 2: Helpottaako tvt:n käyttö todella tekemistä?
Otsikko 2: Työn perustehtävä ei saa unohtua, tekniikka ei saa olla itseisarvo
Otsikko 2: Ongelma: kuinka saada oppilaat tekemään sitä, mitä on tarkoitus tehdä?
Otsikko 1: Teknologia välineenä
Otsikko 2: Onko väline tärkeämpi kuin itse asia?
Otsikko 2: Tarvitaanko vuorovaikutuksen "väliin" tietokone?
Otsikko 2: Toimiiko verkko aina?
Otsikko 1: Miljoonien mahdollisuuksien ahdistus
Hienovarainen: Erilaisia mahdollisia ohjelma- ja alustaformaatteja on todella paljon: mistä tietää mikä on oikeasti hyvä ja missä on juuri itselle sopivia ominaisuuksia?
Otsikko 2: Materiaaln runsaus ahdistaa
Hienovarainen: Kuka neuvoisi noviisia? Mikä on helppo yksinkertainen ja pysyvä paketti opeteltavaksi?
Hienovarainen: Moodle-koulutus oli kohdallani ontuva, opin juuri ja juuri käyttäjäksi, minkä jälkeen sainkin kuulla, ettei SITÄ versiota enää kannata käyttää, kun tulossa on uusi, Nyt on uusi Moodle, mutta yhtäkkiä meidän pitäisikin siirtyä pilvimaailmaan. Tästä syystä haluaisin tietää, mihin kannattaa satsata?
Otsikko 2: Ylläpito (ohje: katso mallikirjasesta, missä otsikko sijaitsee ja kirjoita otsikko paikoilleen)
Hienovarainen: Linkkilistat vaativat jatkuvaa ylläpitoa, koska osoitteet muuttuvat koko ajan. Joskus on helpompaa etsiä sivu Googlesta tai syöttää muistista suora osoite.
Otsikko 1: Ylioppilastutkinto ja TVT
Otsikko2: Ylioppilaskirjoitukset säätelevät melko paljon oppitunteja ja ajankäyttöä
Hienovarainen : Lukiossa on piilo-opetussuunnitelmana ylioppilaskirjoitukset. Pakollisilla ja syventävillä kursseilla on siitä syystä hankalaa ja uskaliasta kokeilla uusia juttuja. Kokeilut sopivat parhaiten soveltaville, - itse keksityille kursseille.
Hienovarainen : Toisaalta sähköisten yo-kirjoitusten tulo (joiden todellisesta sisällöstä ja menetelmistä ei kellään vielä ole varmaa tietoa) pakottaa opettajat kursseillaan sähköisten välineiden ja alustojen käyttöön.
Otsikko 1: Opetus ja ohjaaminen
Otsikko 2: Kielet
Hienovarainen: Kuinka käy kommunikatiivisuuden vieraissa kielissä, jos oppilaita pyritään innostamaan tekniikan käyttöön myös kielten tunneilla?
Otsikko 2: Missä määrin opiskelijoita pitää / saa ohjata ja auttaa?

6. Muuta otsikojen fontit, värit ja asettelu mieleiseksesi (jotain muuta kuin oletus) ja päivitä tyyli muotoilujen mukaiseksi:


7.  Tarkista: Kappaleet päättyvät pisteeseen ja otsikot eivät saa päättyä pisteeseen.

KÄYTÄ ETSITOIMINTOA (kiikarit Aloitus-oikea yläkulma) LÖYTÄÄKSESI LAUSEET JA KORJAA NE NÄIDEN OHJEIDEN MUKAAN

a) Muuta lause: "Olen dokumentoinut yhden tällaisen wikiprosessin yhden lukiokurssin osalta: http://psyka5.blogspot.fi/.", muotoon: "Olen dokumentoinut yhden tällaisen wikiprosessin yhden Psyka 5 lukiokurssin osalta."

b) Muuta lause: "Esim. miljoonia LUMA-simulaatioita http://phet.colorado.edu/.", muotoon: "Esim. miljoonia LUMA-simulaatioita."

c) Muuta lause "Opetus-tv:n videoitten kanssa http://opetus.tv/biologia/solubiologia-ja-perinnollisyys/ voi kokeilla vaikka Flipped Classroomia: kotitehtävänä videon katselu, oppitunnilla syvennytään tehtävien tekemiseen ja opettaja on apuna eikä siis päinvastoin (oppija yksin tehtävien kanssa kotona).", muotoon "Opetus-tv:n videoitten kanssa voi kokeilla vaikka Flipped Classroomia: kotitehtävänä videon katselu, oppitunnilla syvennytään tehtävien tekemiseen ja opettaja on apuna eikä siis päinvastoin (oppija yksin tehtävien kanssa kotona)."



8. Kirjoita seuraaviin sanoihin alaviitteet, jotka ovat kaksoispisteen jälkeen.


  1. Vertaispäivittäjän etäkurssilla: https://sites.google.com/site/vertaissivut/home
  2. Psyka 5 lukiokurssin: http://psyka5.blogspot.fi/
  3. oppitunnin aloitin wikillä: http://psyka5.wikispaces.com/
  4. Ope.fi I -taitotason: http://opefi.wikispaces.com/Ope.fi+I+-taso
  5. Juha Kuusela: http://www.kuusela.com/juha-kuusela.htm
  6. LUMA-simulaatioita: http://phet.colorado.edu/
  7. Opetus-tv:n videoitten: http://opetus.tv/biologia/solubiologia-ja-perinnollisyys/ 
  8. median pedagogiikan miellekartta: http://miikkasalavuo.fi/2010/11/29/sosiaalisen-median-pedagogiikan-miellekartta/
  9. jäsennys diaesityksenä: http://www.slideshare.net/msalavuo/sosiaalisen-median-pedagogiikan-miellekartta
  10. Joanna Ovaska: https://twitter.com/joannaovaska
  11. Tablet-koulun: https://www.tabletkoulu.fi/
  12. Vygotsky: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lev_Vygotski
  13. Sosiaalinen media opetuksessa: http://www.sosiaalinenmediaopetuksessa.fi/kirja
  14. HTML-peruskoodeja: http://www.w3schools.com/html/html_quick.asp
  15. TVT-opetuksessa: http://edu.fi/tvt_opetuksessa
  16. Kenguru: http://www10.edu.fi/kenguru/
  17. menetelmäkortteja: http://www.peda.net/openkortti/search/metadata/3
  18. Hyvät käytännöt: https://hyvatkaytannot.oph.fi/kohderyhma/4/
  19. menetelmiä opetukseen: http://lemill.net/search?q=lukio
  20. vinkkilistan: https://docs.google.com/presentation/d/19Q_Ffq6tb50DKSPSrvE10bD2w8wqnHnSfRSfkZqn9bY/pub?start=false&loop=false&delayms=3000#slide=id.p













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti